söndag 9 september 2012

Med Bernard Foy i Paris

År 1962 gav Georges Simenon ut romanen "La porte". Den utspelas i Maraiskvarteren i Paris, där jag själv brukat vandra, när jag bott på Centre Culturel Suédois på Rue Payenne. Huvudfiguren i "La porte", Bernard Foy, bor i hörnet av Rue des Minimes och Rue des Francs Bourgeois, en tvärgata till Rue Payenne. Har författaren Lars Gustafsson också bott på CCS? frågade jag mig under läsningen. Det kan ju inte vara en tillfällighet att en av hans romaner, "Bernard Foys tredje rockad" från 1986 verkar vara en blinkning till Simenon? Hans Bernard Foy sover i vart fall på ett hotell i Maraiskvarteren. Att Lars Gustafsson lägger mycket tid på att hitta rätta namn till sina romanfigurer har han själv berättat, bland annat på en av de Bokmässor i Göteborg, dit också jag var inbjuden. Att han tillägnat sin roman Mr Bernard Foy i Houston, Texas, är kanske ett villospår? Hur som helst: Bernard Foy är ett mycket användbart namn, ett namn med innebörder. Tänk bara på att det franska "foi" betyder "tillförsikt", vilket Gustafsson också påpekat i sin tillägnan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar